EHISTO: Przecięcie szlaków historycznych Europy służące edukacji międzykulturowej i medialnej
Projekt jest odpowiedzią na stale rosnącą obecność historii w kulturze masowej w ujęciu komercyjnym i odzwierciedla fakt, że sposoby przedstawienia historii, które nie zawsze spełniają standardy UE w zakresie edukacji historycznej, mogą mieć trwały wpływ na rozumienie historii przez młode pokolenie. W ten sposób EHISTO przyczynia się do rozwoju umiejętności krytycznego spojrzenia na media zarówno w czasie lekcji historii w szkole, jak i poza nią.
Podstawowy zakres analizy stanowi tzw. "europejskie rozdroża historii" – czyli tematy historyczne wspólne dla całej Europy, które pojawiają się w szkolnym programie nauczania i omawiane są przez popularne czasopisma historyczne. Dzięki porównaniu sposobów przedstawiania w różnych ponadnarodowych wydarzeń i zjawisk, takich jak. migracja, religia, wymiana kulturowa, konflikty i traktaty pokojowe, projekt łączy krytyczną analizę mediów, z międzykulturową perspektywą oraz odkrywa podobieństwa i różnice występujące w upamiętnianiu historii Europy.
Na podstawie wyników badań przeprowadzonych w pierwszym etapie, projekt przygotuje teoretyczne i praktyczne narzędzia dydaktyczne. Ma to na celu pomoc w określeniu kryteriów oceny materiałów historycznych przedstawianych w mediach drukowanych, opracowanie interesujących materiałów szkoleniowych a także międzynarodowych warsztatów i szkoleń dla nauczycieli.
Koordynator:
Uniwersytet w Augsburgu, Niemcy
Partnerzy projektu:
- University of Salamanca, Hiszpania;
- Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Polska;
- Dalarna University, Szwecja;
- University of East Anglia, Wielka Brytania;
- FWU – Institute for Film and Pictures in Science and Education, Niemcy.
Strona internetowa projektu http://www.european-crossroads.de/