ELGI – eLearning for eGovernment
Interoperacyjność to zdolność systemów informatycznych do przetwarzania, magazynowania i wymiany dokumentów elektronicznych przy użyciu jednolitych standardów technologicznych i procesów. W erze rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego, interoperacyjność systemów informacyjnych różnych organizacji, zarówno publicznych jak i prywatnych, staje się głównym czynnikiem dla wydajności gospodarki. Wiele dyrektyw unijnych wskazuje, że trend ten odgrywa kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Europejska Agenda Cyfrowa, jedna z siedmiu flagowych strategii Europa 2020, określa interoperacyjność jako główną linię działania. Jednym z pytań pojawiających się w kontekście tego zagadnienia jest „Czy posiadamy potrzebne umiejętności?”. Chociaż większość krajów europejskich rozwinęła doskonałą strukturę i powołała instytucje niezbędne do wdrożenia interoperacyjności, wiedza o specjalistycznych regulacjach i konieczne umiejętności osób zaangażowanych są nadal niewystarczające.
Systemy e-government muszą być tworzone w oparciu o przepływ informacji pomiędzy ich użytkownikami (np. administracja publiczna), instytucjami tworzącymi prawodawstwo oraz instytucjami tworzącymi systemy IT. Obecna propozycja poszerzy wiedzę i umiejętności osób biorących udział w projektach eGovernment w Europie, opracowując narzędzie e-learningowe oparte na najnowszych badaniach konsorcjum. Umiejętności i wiedza fachowa zostały zebrane z różnych sektorów: badania naukowe, edukacja uniwersytecka, kształcenie zawodowe, współpraca administracji publicznej, e-learning i interoperacyjność.
Każda instytucja partnerska jest wiodącą organizacją edukacyjną/szkolącą z rozbudowanym systemem powiązań z grupami docelowymi, posiadającą środki do rozpowszechniania i wykorzystywania rezultatów projektu w sposób efektywny i wydajny. Stworzony e-kurs pozwoli aktywnym zawodowo osobom dorosłym na włączenie się do programu "Uczenia się przez całe życie", rozwinięcie nowych umiejętności i postaw, co pomoże im sprostać wymaganiom zmieniającego się środowiska zawodowego, zwiększając ich szanse na zatrudnienie np. w jednostkach administracji publicznych i firmach, gdzie projektuje się, oprogramowuje i wdraża systemy e-government. Projekt będzie odgrywał ważną rolę w rozwoju usług publicznych w Europie, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym, oraz będzie stanowił wsparcie w przypadku potrzeb o zasięgu międzynarodowym.
Partnerzy:
- TEZA LTD, Sofia (BG) – wnioskodawca;
- Rīgas Tehniskā Universitāte, Ryga (LV) – koordynator projektu;
- BEST CYBERNETICS, Patras (GR);
- Instituto de Formación Integral, S.L.U., Madryt (ES);
- SPOŁECZNA AKADEMIA NAUK, Łódź (PL);
- LOGOS PA, Rzym (IT).
Okres realizacji: 2011-2013
Kontakt w sprawach administracyjnych:
Marta Kędzia – koordynator administracyjny – mkedzia@swspiz.pl
Kontakt w sprawach merytorycznych:
dr inż. Piotr Goetzen – koordynator merytoryczny – goetzen@swspiz.pl
dr Michał Chmielecki – wykładowca Społecznej Akademii Nauk – mchmielecki@swspiz.pl