ETOS, czyli „Efektywne szkolenie dla osób marginalizowanych społecznie“

« wróć

Duża część populacji zmarginalizowanych osób dorosłych nigdy nie była w stanie potwierdzić certyfikatem posiadanym przez nich kompetencji z powodu nie ukończenia właściwego szczebla edukacji. Osoby, które nie ukończyły szkoły; osoby z trudnościami w nauce; migranci i inne grupy dorosłych uważają iż nie posiadają danych umiejętności, gdyż nie potrafią ich udowodnić dyplomem, a to obniża jeszcze bardziej ich już i tak niskie szanse na włączenie się w rynek pracy i zredukowanie społecznego wykluczenia.

 

Celem jest stworzenie atrakcyjnego, a praktycznego zarazem, modelu szkolenia adresowanego do tej grupy zawodowej. Model ten nie będzie wymagał obecności na zajęciach odbywających się w klasach, a pozwoli na zidentyfikowanie posiadanych już umiejętności lub kompetencji, a w końcowym etapie na certyfikacje podstawowych umiejętności przydatnych na rynku pracy.


Projekt ETOS stworzy model szkolenia, które będzie się odbywało w miejscu pracy, będzie on oparty na realizacji działań wyznaczonych przez nauczycieli, ale w tym wypadku nauczycielami będą: wspomagający go mentor oraz przedsiębiorca, który będzie pełnił rolę trenera osoby dorosłej. W trakcie realizacji projektu powstanie również nowy europejski system certyfikacji umiejętności w oparciu o zaproponowany innowacyjny model nauczania, spełniający wymagania systemu ECVET. Certyfikat będzie wręczany defawozryzowanym osobom dorosłym jako nagroda po zakończeniu szkolenia.

 

Aby osiągnąć ten rezultat, zostanie najpierw przeprowadzona analiza istniejących już narzędzi edukacyjnych adresowanych do tej grupy docelowej, a następnie analiza ich potrzeb szkoleniowych w sześciu krajach partnerskich. Trenerzy osób dorosłych zostaną przeszkoleni z powstałego nowego szkolenia oraz systemu certyfikacji (90 osób) a następnie przeprowadzą oni szkolenie pilotażowe dla grupy docelowej (114 osób). Ocena dokonana przez trenerów i przez beneficjantów przyczyni się do nadania ostatecznego kształtu szkoleniu, które zostanie opublikowane w postaci dwóch podręczników.


Aby długofalowo promować nowy model szkolenia, zostaną zorganizowane i przeprowadzone dwa kursy Grundtvig IST oraz 6 warsztatów adresowanych do instytucji zainteresowanych edukacją defawozryzowanych osób dorosłych.
Projekt będzie promowany poprzez stronę internetową, informacje w prasie, konferencje prasowe, i 6 lokalnych seminariów. Wysoką jakość realizacji projektu zagwarantuje stały system monitoringu oraz oceny dokonywane przez zewnętrznego ewaluatora.

 

Celem projektu jest stworzenie innowacyjnej metody szkoleniowej i systemu certyfikacji umiejętności adresowanych do osób dorosłych o niskim wykształceniu, bez żadnych kwalifikacji zawodowych.

 

Przez osoby z niskim wykształceniem rozumiemy:

  • Osoby, które nie ukończyły szkoły i z tego powodu nie mają żadnych kwalifikacji zawodowych;
  • Osoby z trudnościami w nauce lub osoby niepełnosprawne intelektualnie;
  • Imigrantów.

 

Nowa metodologia będzie przetestowana w czasie trwania projektu. Będzie się ona charakteryzowała niezwykle praktycznymi rozwiązaniami, które będą testowane głównie w małych firmach, a sami przedsiębiorcy będą występować w roli trenerów szkolących osoby defaworyzowane (z pomocą doświadczonych mentorów).


Główne zadania projektu to:

  • Stworzenie i przetestowanie nowej, praktycznej metody szkolenia adresowanej do osób dorosłych mających trudności z uczeniem się, którzy nie uczestniczą w “normalnych” szkoleniach lub nie kończą ich z sukcesem,
  • Opracowanie systemu certyfikacji umiejętności wraz z metodologią ewaluacji i oceny zdobytych umiejętności przez uczestników szkolenia. Będzie to innowacyjny i nie wykorzystywany jeszcze na poziomie europejskim model ewaluacji, kompatybilny z systemem E.C.V.E.T.
  • Zdobycie zapewnienia (opartego na umowach wstępnych) ze strony instytucji publicznych, instytucji kształcenia zawodowego lub kształcenia dorosłych, izb przemysłowych, organizacji pracodawców o chęci włączania nowej metodologii do ich stałych programów szkoleń adresowanych do osób dorosłych.

Projekt ETOS ma na celu pomoc osobom z grup marginalizowanych społecznie w powrocie do edukacji i zapewnienie tym osobom możliwości certyfikacji zdobytych umiejętności.


Projekt ETOS będzie również stymulował rozwój organizacji zajmujących się kształceniem osób dorosłych poprzez włączanie ich w walkę z wykluczeniem społecznym, możliwość oferowania szkoleń osobom słabo wykształconym, zgodnych z ich rzeczywistymi potrzebami oraz implementacji systemu certyfikacji umiejętności adresowanego właśnie do tej grupy docelowej.


W ten sposób projekt ETOS przyczyni się do zwiększenia respektowania prawa do kształcenia się przez całe życie wobec grupy osób, która zwykle nie jest traktowana jako priorytetowa w tym obszarze i która w stosunkowo małym stopniu uczestniczy w kształceniu dorosłych.

 

Czas trwania projektu: 2011-2013

 

Więcej informacji udziela:
Joanna Szczecińska
jszczecinska@swspiz.pl
tel. +48 42/664 22 78


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus