Projekt "CLL – Uczenie się poprzez karierę jako czynnik sukcesu w uczeniu się przez całe życie"
Głównym założeniem projektu jest podjęcie próby zrealizowania filozofii UE dotyczącej całożyciowego kształcenia się obywateli (LLL).
Projekt ma charakter partnerski. Konsorcjum składa się z partnerów z Holandii, Belgii, Austrii, Hiszpanii, Niemiec, Finlandii, Wielkiej Brytanii oraz Polski reprezentowanej przez Społeczną Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.
Celem projektu jest stworzenie scenariuszy, metod pracy, materiałów wspierających poradnictwo zawodowe dla uczniów oraz studentów a także ramy i wytyczne programów kształcenia nauczycieli, dla poprawy jakości ich funkcjonowania w roli doradców zawodowych.
Geneza projektu
Reformie systemu doradztwa zawodowego towarzyszy ryzyko kojarzenia jej wyłącznie z doskonaleniem doradztwa w formie ukierunkowanych działań naprawczych mających na celu np. zmniejszenie liczby osób rezygnujących ze szkoleń, a nie z systemem trwałego wspierania wszystkich uczniów w nauce umiejętności zarządzania własną osobą – czyli uniwersalnym podejściem edukacyjnym i prewencyjnym.
Ulokowanie tego rodzaju kompetencji jako integralnej części systemu kształcenia ogólnego i zawodowego zwiększa prawdopodobieństwo trwałego przygotowania przyszłych uczestników rynku pracy i osiągnięcia korzyści rozwojowych w stosunku do zewnętrznych, ograniczonych czasowo impulsów i finansowania. Może to stać się formą nabywania kompetencji wymaganych w życiu zawodowym gdyż tego typu przygotowanie do życia zawodowego wiąże się ze złożoną i osobistą naturą podejmowania decyzji zawodowych: kwestiami związanymi z tożsamością osobistą, wartościami, statusem społecznym czy rolą pracy w życiu człowieka.
Przygotowanie do życia zawodowego to połączenie informacji, doradztwa oraz działań związanych z wykonywaniem pracy, które przyczyniają się do odkrycia przez młodych ludzi kim są oraz do pomocy starszym osobom w ewentualnej zmianie w ich życiu zawodowym, uświadomieniu sobie kim mogliby być.
Przygotowanie do życia zawodowego to nie tylko integracja odpowiedzi na pytania „kiedy” i „jak”, ale także „dlaczego”, stąd może ono stać się prawdziwym czynnikiem motywującym w trakcie nauki szkolnej jak i podczas dalszego procesu uczenia się przez całe życie.
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
1. Przeprowadzenie paneli dyskusyjnych z nauczycielami oraz ze studentami, dotyczących analizy poczucia własnej skuteczności w podejmowaniu decyzji zawodowych, dokonywania wyborów i tożsamości zawodowej.
Każda z sesji obejmuje jeden z poniższych tematów:
- Wybór/podejmowanie decyzji;
- Tożsamość zawodowa;
- Własna skuteczność.
2. Analizę sytuacji doradztwa zawodowego w kraju na podstawie wypowiedzi nauczycieli i studentów uczestniczących w panelach oraz stworzenie raportu podsumowującego lokalną sytuację:
- Przygotowanie bazy literatury;
- Opracowanie innowacyjnych rozwiązań takich jak: nowe metody przygotowujące nauczycieli do podejmowania roli doradców zawodowych, kładące nacisk na budowanie poczucia własnej skuteczności, samoregulacji, tożsamości zawodowej.
Projekt trwa od 2010 do 2012 r.
Kontakt
Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania
Marta Kędzia – koordynator projektu – mkedzia@swspiz.pl