Projekt "S2CPT – Od szkoły do kariery...
Strategia lizbońska stawia sobie za cel zapewnienie trwałego wzrostu dzięki większej liczbie lepszych stanowisk pracy oraz poprzez zapewnienie spójności społecznej. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest stworzenie efektywnych metod kierowania karierą, koncentrujących się na rozwiązywaniu problemu niewłaściwego zatrudniania dzisiejszej młodzieży – przyszłych pracowników. Dzięki wprowadzeniu S2CPT (School To Career Path Tool) młodzi obywatele (również z obszarów wiejskich) będą mieli szansę sami ocenić własne predyspozycje zawodowe, umiejętności, rodzaj osobowości oraz wiele innych czynników pozwalających im w satysfakcjonujący sposób pokierować własną karierą.
Projekt ma na celu rozwinięcie systemu kierowania karierą, który będzie mógł być wykorzystywany w szkołach zarówno jako niezależna metoda lub jako uzupełniające narzędzie doradcze.
Projekt S2CPT skierowany jest głównie do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, ich nauczycieli oraz rodziców. Dzięki wersji on-line narzędzie S2CPT będzie dostępne szerokiemu gronu beneficjentów i zapewni pedagogom oraz nauczycielom możliwość doskonalenia ich kompetencji w zakresie kierowania karierą uczniów.
Narzędzia poradnictwa zawodowego, istniejące już w krajach partnerskich, przeważnie zorientowane są na młodszych uczniów, często wymagają bezpośredniego udziału pedagogów i nie uwzględniają rodziców, jako istotnego czynnika wpływającego na podejmowanie przez dziecko decyzji o ścieżce kariery zawodowej.
Wszystkie te kwestie będą uwzględnione w S2CPT.
W ramach projektu opracowane zostanie innowacyjne narzędzie kierowania karierą: system S2CPT określający predyspozycje zawodowe uczniów i pomagający im w wyborze kariery, a także materiały pomocnicze przeznaczone dla pedagogów/nauczycieli i rodziców.
System ten będzie obejmował:
- narzędzie online S2CPT dla uczniów, badające ich predyspozycje zawodowe (oparte na teorii stylu uczenia się RIASEC dr Johna Hollanda oraz teorii stylu uczenia się Dunn&Dunn);
- program wspierający wybór ścieżki kariery przeznaczony dla uczniów, rodziców i pedagogów/nauczycieli;
- podręcznik dotyczący wdrażania narzędzia CPT przeznaczony dla pedagogów/nauczycieli.
Opracowane rezultaty będą uwzględniały specyfikę krajów partnerskich, ich kultur i metod stosowanych w doradztwie zawodowym. Materiały dostępne będą w językach partnerstwa.
Narzędzie S2CPT pozwoli uczniom świadomie podejmować decyzje dotyczące kariery, pedagogom szkolnym zapewni skuteczne narzędzie doradcze, z którego będą mogli korzystać w szkołach, nauczycielom pozwoli doskonalić własne kompetencje w zakresie doradztwa zawodowego, a rodzicom uświadomi rolę ich wsparcia w wyborze kariery zawodowej przez dziecko.
Projekt Leonardo da Vinci realizowany w latach: 2011-2013
Kontakt:
Marta Kędzia – koordynator projektu