Comenius CoDec: Kolonializm i dekolonializm a historie narodowe oraz pamięć polityczna z perspektywy europejskiej
Projekt Codec zamierza zająć się kilkoma ważnymi kwestiami naukowymi dotyczącymi historii kultury i pamięci politycznej w Europie:
- przewartościowaniem kolonialnej przeszłości i procesów dekolonizacji w różnych państwach europejskich w perspektywie porównawczej
- analizą sposobu nauczania tematu kolonializmu na lekcjach historii w krajach partnerskich oraz analizą wpływu przeszłości kolonialnej na historię kultur i politykę pamięci w chwili obecnej
- podjęcie dyskusji, w jakim stopniu narodowe wizje kolonializmu i dekolonizacji mogą być uwzględnione w zbiorowej pamięci europejskiej, w kontekście idei, która mówi, że kolonialna przeszłość jest elementem łączącym, jak i dzielącym historię Europy.
Projekty, które skupiają się na decentralizacji nauczania historii i poszerzeniu perspektywy nauczania historii poprzez przekroczenie ograniczeń narodowych, stawiają sobie za cel uświadomienie uczniom i studentom różnorodności kulturowej, a także umożliwienie im poznania jej i docenienia. Poznanie innych czasów i różnych historycznie światów to szansa na spojrzenie na własną historię z innej perspektywy oraz szansa na okazanie szacunku innym punktom widzenia na to samo zagadnienie. Podsumowując, projekt uważa, iż ściślejsza współpraca między światem nauki a światem dydaktyki jest bardzo ważna w edukacji historycznej.
W czasie trwania projektu powstały moduły do nauczania historii na temat kolonizacji (zawierają wprowadzenie, scenariusze lekcji oraz nowe źródła bibliograficzne). Dostępne są one w wersji tradycyjnej książki oraz dokumentu elektronicznego, jako Publikacja pt: Colonialism and Decolonization in National Historical Cultures and Memory Politics in Europe. Modules for History Lessons. Jest to materiał wspierający wprowadzanie tematyki kolonializmu i dekolonizacji w szkołach, z uwzględnieniem europejskiej perspektywy i doświadczeń innych krajów, znajduje się tam również 19 modułów edukacyjnych, opracowanych przez autorów z różnych krajów, które mogą być potraktowane jako gotowe scenariusze lekcyjne.
Publikacja jest dostępna w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Publikacja jest odpłatna.
Materiały w języku polskim, na które składają się 3 moduły opracowane przez polskiego partnera projektu - Społeczna Akademię Nauk w Łodzi można pobrać korzystając z linków poniżej:
- Niemiecka polityka kolonialna w Wielkopolsce (XIX i XX w.) (online)
- Polska polityka wewnętrzna na Kresach w okresie międzywojennym: Przykład kolonializmu wewnątrz europejskiego? (online)
- Dekolonizacja i ruchy niepodległościowe (online)
Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z efektami naszej pracy.
Czas trwania projektu:
Październik 2013 - wrzesień 2015
Partnerzy projektu:
University of Siegen–Arnsberg (NIEMCY) http://www.uni-siegen.de/phil/geschichte/lehrstuehle/dgng/
KU Leuven – Leuven (BELGIA) - http://www.kuleuven.be
University of Tartu – Tartu (ESTONIA) - http://www.ut.ee/en
Hafelekar, Innsbruck (AUSTRIA) - http://www.hafelekar.at/en/
Społeczna Akademia Nauk – Łódź (POLSKA) - www.spoleczna.pl
Glasgow Caledonian University – Glasgow (WIELKA BRYTANIA) - www.gcu.ac.uk
University of Augsburg – Augsburg (NIEMCY) - http://www.philhist.uni-augsburg.de/
Pädagogische Hochschule FHNW – Aarau (SZWAJCARIA) - www.fhnw.ch/ph/pbgd
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.