COMMIX
Szacuje się, że około 73 mln dorosłych Europejczyków kończy swoją edukację na poziomie średnim lub podstawowym. Częstym powodem takiej sytuacji jest brak biegłości w czytaniu i pisaniu (literacy).
Najnowsze wyniki badań opracowanych w ramach Programu OECD Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) pokazują, że jeden na pięciu 15-latków w UE ma problemy z czytaniem. Mimo, że umiejętności czytania i pisania są niezbędne, poziom czytelnictwa uległ stagnacji w ostatnim czasie. W celu przeciwdziałania powyższym problemom Projekt COMMIX ma na celu:
- wykorzystanie komiksów i narzędzi interaktywnych w celu wzmocnienia podstawowych umiejętności w zakresie czytania i pisania
- wzmocnienie interdyscyplinarnych kompetencji poprzez promowanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE) i szkolenia ICT na temat włączenia komiksów do edukacji
- wspieranie szkół w zwalczaniu problemu wczesnego porzucania nauki
Badania dowodzą, że wykorzystanie komiksów w edukacji może znacznie przyczynić się do poprawy poziomu umiejętności czytania i pisania, zwłaszcza wśród uczniów z grup ryzyka w wieku 11-16 lat.
Projekt COMMIX ma na celu:
• Aktywne promowanie czytelnictwa wśród uczniów z grup ryzyka
• Zachęcanie uczniów do tworzenia ich własnych opowieści (indywidualnie lub zespołowo)
• Wypracowanie innowacyjnych metod nauczania opartych na wykorzystaniu komiksów i opowieści cyfrowych (digital storytelling) w edukacji
• Zachęcenie nauczycieli i trenerów do stosowania nowoczesnych metod nauczania opartych o ICT w celu poprawy umiejętności czytania wśród młodzieży
• Ułatwienie wykorzystania komiksów w edukacji poprzez budowanie społeczności opartych na technologiach Web 2.0
• Wdrożenie metod wykorzystania technologii w celu spopularyzowania komiksów wśród różnych grup czytelników
Przewidywane rezultaty projektu:
• Raport z badań dotyczących wykorzystania komiksów w edukacji
• Opracowanie na temat komiksu jako gatunku i przegląd literatury
• Wskazówki i pomysły na wykorzystanie komiksu w rozwoju umiejętności czytania i pisania
• Przykłady zajęć i lekcji wykorzystujących komiksy w rozwoju umiejętności czytania i pisania
• Moduły szkoleniowe dla nauczycieli dotyczące rozwijania umiejętności czytania i pisania
• Studia przypadków ze szkół europejskich
• Materiały wspierające online
Partnerstwo projektu:
- Institute of Technology and Development Foundation - Koordynator (Bułgaria)
-
Centre For Advancement of Research and Development in Educational Technology Ltd - Cardet (Cypr)
-
Douka Ekpaideftiria Ae - Palladion Lykeion Ekfpaideuthria Douka (Grecja)
-
Meath Community Rural and Social Development Partnership Limited (Irlandia)
- Innovade Li Ltd (Cypr)
- Universitatea Din Pitesti (Rumunia)
- Sveuciliste U Splitu (University Of Split) (Chorwacja)
- Społeczna Akademia Nauk (Polska)
Czas trwania projektu: 1.10.2016 - 30.09.2018
Strona projektu: http://www.commix-project.eu/pl
Informacji na temat projektu udziela:
Marta Kędzia - kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk (e-mail: mkedzia@spoleczna.pl)
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+