Dobry Start dla Wszystkich: Rozwój metod edukacji włączającej dla dzieci przedszkolnych z różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych
Wyniki badań zrealizowanych przez Komisję Europejską potwierdzają założenie, że inwestycja we wczesne etapy edukacji daje najlepsze korzyści ekonomiczne i społeczne na całe życie. Udowodniono, że wczesna interwencja ma istotny wpływ na osiągnięcia szkolne, wydajność pracy, zmniejszenie przestępczości. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku dzieci z różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych. Przedstawicielami edukacji nieformalnej są fundacje, organizacje pozarządowe oraz świetlice. W trakcie trwania poprzednich projektów odkryto niewystarczającą współpracę pomiędzy przedszkolami a trenerami edukacji nieformalnej, zwłaszcza jeśli chodzi o pomoc rodzicom i ich dzieciom w pokonaniu barier kulturowych, społecznych i emocjonalnych podczas rozpoczynania formalnej edukacji i w jej trakcie.
Cele projektu:
- Opracowanie innowacyjnych zaleceń na podstawie najlepszych praktyk w krajach partnerskich dotyczących sposobu współpracy z rodzinami i dziećmi z różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych, takimi jak migranci i rodziny romskie, aby przygotować dzieci do rozpoczęcia i kontynuowania edukacji formalnej
- Zapobieganie wczesnemu porzuceniu nauki poprzez angażowanie dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej
- Zebranie głównych działań, metod, programów i strategii, które są obecnie wykorzystywane, aby wspierać zagrożone dzieci przedszkolne i ich rodziny oraz ustalenie jak mogą one być wykorzystane w innych krajach.
- Przygotowanie platformy opartej na metodach, które okazały się najskuteczniejsze oraz opisującej innowacyjne praktyki włączające do użycia przez środowiska formalnej i nieformalnej edukacji w Unii Europejskiej
Działania projektu:
- Opracowanie raportu dotyczącego narodowej polityki włączającej w dziedzinie Wczesnego Kształcenia Dzieci i Opieki nad Nimi w krajach partnerskich
- Opis strategii, metod i praktyk włączających stosowanych w nieformalnych przedszkolnych środowiskach w krajach partnerskich
- Przygotowanie programu szkolenia i organizacja trzech Programów Szkoleniowych dla Pracowników
- Opracowanie „Poradnika Dobrych Praktyk Włączających we Wczesnym Kształceniu Dzieci i Opieki Nad Nimi” na podstawie ewaluacji zebranych podczas fazy pilotażu w nieformalnych środowiskach edukacyjnych.
- Międzynarodowa konferencja w Pradze
Partnerzy projektu:
- SCHOLA EMPIRICA (coordinator) – Czechy
- Tiny Signers – Wielka Brytania
- Skola dokoran - Wide Open School – Słowacja
- Społeczna Akademia Nauk – Polska
- Halsingland education association – Szwecja
Czas trwania:
01.09.2017 – 31.08.2020
Informacji na temat projektu udziela:
Aleksandra Zając- Kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk
e-mail: akonopka@spoleczna.pl
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko jego autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.