INCLUVET – Promocja włączania edukacji przez praktykę zawodową (WBL) osób z niepełnosprawnością intelektualną poprzez wyposażanie nauczycieli kształcenia specjalnego zawodowego oraz mentorów w innowacyjne narzędzia i metody
Głównym celem projektu jest promocja edukacji włączającej i uczenia się przez całe życie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cel ten jest jednym z priorytetowych obszarów ustanowionych w ramach europejskiej strategii w sprawie niepełnosprawności na lata 2010-2020. Ponadto w komunikacie z Brugii Komisji Europejskiej postuluje się zwiększanie możliwości osób niepełnosprawnych w uczestnictwie w kształceniu i szkoleniu zawodowym poprzez oferowanie: alternatywnych ścieżek kształcenia, innowacyjnych metod edukacyjnych w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz położenie większego akcentu na uczenie się poprzez pracę i praktykę zawodową (WBL). Według zaleceń UE, indywidualna ścieżka kształcenia i rozwoju zawodowego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną powinna obejmować doświadczenia WBL dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia oraz wymagań pracodawcy. Z drugiej strony, nauczyciele, mentorzy i opiekunowie praktyk zawodowych powinni być tak przygotowani, aby optymalnie wspierać grupę docelową.
Główne cele projektu to:
- Szkolenia nauczycieli i pracowników pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w celu zwiększenia efektywności WBL
- Promowanie wdrażania zasad ECVET
- Zwiększenie możliwości uczestnictwa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w projektach mobilności
- Wspieranie mentorów w środowiskach pracy poprzez dostarczanie innowacyjnych narzędzi i metod dedykowanych do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Rezultaty projektu:
- program szkolenia zawierający zagadnienia teoretyczne i wskazówki metodyczne dotyczące szkolenia personelu VET pracującego z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną,
- „In-company Mentors Vademecum” – manual zawierający praktyczne narzędzia dla mentorów w celu wspierania uczniów podczas ich doświadczenia z WBL;
- „Mobility Vademecum” – manual dla osób towarzyszących uczniom z niepełnosprawnością intelektualną, w tym przedsiębiorstw zawierający wskazówki z UE dotyczące zwiększania mobilności studentów z trudnościami w uczeniu się.
Partnerzy projektu INCLUVET:
- Formazione Co&So Network (koordynator) - Włochy
- Istituto di Istruzione Superiore "Leonardo da Vinci" - Włochy
- Reattiva –Włochy
- JUGEND AM WERK STEIERMARK (JAM) - Austria;
- INSHEA - Francja
- Społeczna Akademia Nauk - Polska
- North West Regional College – Wielka Brytania
- Fundacion Docete Omnes - Hiszpania
Czas trwania projektu:
01.10.2017 – 30.11.2019
Informacji na temat projektu udziela:
Aleksandra Zając- Kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk
e-mail: akonopka@spoleczna.pl
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko jego autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.