Kluby Rodzin Wielojęzycznych
Unia Europejska, wraz z 500 milionami obywateli, 28 państwami członkowskimi, 3 alfabetami i 24 oficjalnymi językami opiera się na „jedności w różnorodności”: różnorodności kultur, obyczajów, wyznań i przekonań - oraz języków. Poza 24 oficjalnymi językami, częścią dziedzictwa Unii Europejskiej jest również ponad 60 innych języków używanych w różnych regionach Europy. Ponadto procesy migracyjne spowodowały napływ szerokiej gamy języków; szacuje się, że co najmniej 175 narodowości przebywa w granicach Unii Europejskiej.
Projekt “Kluby Rodzin Wielojęzycznych” ma na celu zachowanie języków i kultur imigrantów mieszkających w UE oraz promocję wielojęzyczności wśród społeczeństwa europejskiego. Imigranci i osoby wielojęzyczne reprezentują skarb lingwistyczny Europy, który należy zachować w celu wzbogacenia językowej i wielokulturowej różnorodności naszego kontynentu.
Dla zachowania istniejącego bogactwa językowego Europy konieczne jest przekazanie tego skarbu kolejnemu pokoleniu – dzieciom w rodzinach wielojęzycznych oraz pochodzenia imigracyjnego. Można to realizować w formie Klubów Rodzin Wielojęzycznych – organizacji społecznych, w których zarówno dzieci jak i rodzice angażują się w ciekawe aktywności związane z wielojęzycznością.
Projekt opiera się na założeniu, że wszyscy niezależnie od wieku, mogą działać na rzecz zachowania języków zakorzenionych w rodzinie (czasem są to języki rzadziej używane i nauczane tzw. LWULT) lub czerpać z bogactwa skarbnicy wielokulturowej Europy i nauczyć się nowych języków.
Projekt przyczyni się do ochrony języków i kultury imigrantów żyjących w Unii Europejskiej oraz do promowania wielojęzyczności pośród społeczeństwa europejskiego. Grupy docelowe, do których projekt jest adresowany to:
a) Instytucje pracujące z rodzinami wielojęzycznymi, dla których przygotujemy:
- Zróbmy to razem! Instrukcje zwierające wskazówki dotyczące zakładania i prowadzenia klubów wielojęzycznych (rezultat O1);
- Bawmy się językami! Repozytorium ćwiczeń aktywizujących dla rodzin wielojęzycznych do wykorzystania w Klubach (rezultat O2) – ćwiczenia i gry dla dzieci oraz rodziców, opracowane w celu promowania wielojęzyczności oraz doskonalenia kompetencji dzieci oraz rodziców w komunikowaniu się z innymi w ich języku.
- Bądźmy wielojęzyczni! - Przewodnik metodologiczny dla trenerów osób dorosłych (rezultat O3) ze wskazówkami jak wspierać rodziny wielojęzyczne w wysiłkach na rzecz zachowania języka/-ów ojczystego rodziców.
- Program Szkolenia Pracowników ‘Klubów Wielojęzycznych’ (rezultat O6) – mający na celu przekazanie narzędzi i metod wypracowanych w projekcie edukatorom zainteresowanym wspieraniem rodzin wielojęzycznych w rozwijaniu ich językowego i kulturowego potencjału;
b) Rodzice ze środowisk wielojęzycznych oraz dzieci, których rodzice mówią innym językiem, niż oficjalny język kraju, w którym mieszkają. Rodzice otrzymają materiały wspierające:
- Po co i jak być Wielojęzyczną Rodziną! Przewodnik dla rodziców jak motywować i angażować dzieci do mówienia w wielu językach (rezultat O4) – Przewodnik zawierający informacje o tym, jak wychowywać dzieci wielojęzyczne, podtrzymując języki używane w rodzinie. Będzie on stanowił wsparcie w zrozumieniu zalet mówienia w kilku językach .
Aby umożliwić jak największe rozpowszechnienie, materiały opracowane w projekcie zostaną przetłumaczone na 15 języków, w tym na języki rzadziej używane i nauczane (LWULT). Dodatkowo oferta projektu zostanie wzbogacona o ‘Audiowizualne Scenariusze Nauczania Wielojęzyczności Wśród Rodzin’ (rezultat O5)- multimedialne referencje rodzin, które efektywnie wychowują swoje dzieci w środowisku wielojęzycznym, jak również przedstawicieli organizacji wspierających takie rodziny we wzmacnianiu ich wielojęzycznego potencjału.
Partnerzy projektu:
- Społeczna Akademia Nauk – Polska (koordynator)
- Spolek PELICAN, z.s. - Czechy
- Fundacja Understanding – Polska
- ANKARA MILLI EGITIM MUDURLUGU – Turcja
- Associazione INNOVAMENTIS – Włochy
- MBM Training and Development Center Limited – Wielka Brytania
Czas realizacji projektu:
01.11.2017 – 30.04.2020
Informacji na temat projektu udziela:
Marta Chmielewska-Anielak - kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk (e-mail: manielak@spoleczna.pl)
Więcej informacji na stronie projektu: http://www.multilingualclubs.eu/
FB https://www.facebook.com/MultilingualClubs/
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich
zawartość merytoryczną.