LEXIS - WSPIERANIE NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO W DOSKONALENIU NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ DZIECI Z DYSLEKSJĄ POPRZEZ INTEGRACJĘ NOWYCH TECHNOLOGII I NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH
Na całym świecie 20% populacji ma do czynienia z dysleksją, a dysleksja dotyka około 80% osób z trudnościami w uczeniu się. Komisja Europejska (KE) w dokumencie "Helping Students with Learning Disabilities-Dyslexia" (Pomoc uczniom z trudnościami w uczeniu się - dysleksja) szacuje, że częstość występowania dysleksji w UE sięga 8-20% zarówno w populacji dorosłych, jak i dzieci. Dysleksja jest zaburzeniem językowym o podłożu neurobiologicznym, którego przyczyną są trudności w czytaniu i pisaniu. Osoby z dysleksją mają trudności ze słyszeniem dźwięków, łączeniem tych dźwięków z literami, wymawianiem słów i zapamiętywaniem nowego słownictwa. Nauka języka angielskiego staje się trudna, ponieważ jest to język nieprzejrzysty, o skomplikowanej ortografii i wysokim stopniu niezgodności między pisownią a wymową. Oznacza to, że osoby z dysleksją, które już doświadczają trudności w czytaniu i pisaniu w swoim języku ojczystym, mają trudności na lekcjach języka angielskiego.
Badania nad występowaniem dysleksji w edukacji szkolnej w UE są jednak minimalne i w większości przestarzałe. W związku z tym w Europejskiej Karcie Dysleksji 2018 wyjaśniono, że problem dysleksji nie jest odpowiednio traktowany, głównie z powodu braku informacji na ten temat, ponieważ kanały komunikacji między rodzicami, nauczycielami i ekspertami są często niewystarczające. Jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Dysleksji, 2-14% osób z dysleksją ma depresję, a około 20% cierpi na zaburzenia lękowe, co uwydatnia ogromną potrzebę zapewnienia uczniom z dysleksją nowych i adekwatnych do ich potrzeb możliwości edukacyjnych.
Czas trwania:
02/05/2022 - 02/11/2024
Informacji na temat projektu udziela:
Dział Współpracy z Zagranicą i Projektów Międzynarodowych (e-mail: international.projects@san.edu.pl)
Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.