MINCE Model Edukacyjny na Rzecz Integracji Społecznej Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie
Zgodnie z artykułem 19 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, wszyscy ludzie mają prawo do życia w społeczności i integracji społecznej.
W przypadku osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną uczestniczenie w życiu społecznym, utrzymywanie kontaktów i bycie częścią społeczności jest szczególnie trudne, ponieważ w wielu czynnościach potrzebują one pomocy.
Głównym celem projektu MINCE jest umożliwienie osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej satysfakcjonującego udziału w życiu społecznym.
Aby osiągnąć ten cel, uczestnicy projektu opracują szereg metod i programów tworzących jednolity model edukacyjny na temat integracji społecznej osób niepełnosprawnych intelektualnie .
Nadrzędnym celem projektu jest wzmocnienie pozycji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Bazując na własnych doświadczeniach dotyczących wsparcia instytucjonalnego, barier i dyskryminacji w życiu codziennym, osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności lub problemami z nauką mogą wczuć się w położenie osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i głębokim. Są zatem odpowiednimi osobami do reprezentowania ich interesów.
W projekcie zostaną również opracowanie zaawansowane narzędzia szkoleniowe dla profesjonalnych asystentów osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem problemu integracji.
Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych poszerzą wiedzę specjalistyczną i zyskają dostęp do fachowych porad dotyczących poszerzania oferty usług, by mogły skuteczniej realizować idee integracji.
W długofalowej perspektywie projekt będzie dążył do wprowadzenia programów edukacji włączającej w miastach i gminach.
W ramach projektu przygotowanych zostanie sześć produktów:
- Program dla rówieśników-mentorów projektu MINCE (również w łatwej do czytania wersji)
Opracowany zostanie program szkoleniowy, umożliwiający osobom z lekką niepełnosprawnością lub problemami z nauką przyjęcie roli mediatorów między osobami o dużym stopniu upośledzenia a społeczeństwem.
- Podręcznik projektu MINCE ( w wersji łatwiej do czytania) oraz audiobook dla rówieśników-mentorów
Podręcznik stanowi wsparcie dla przyszłych rówieśników-mentorów w reprezentowaniu interesów osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i głębokim. Będzie napisany prostym językiem i dostępny również w wersji do słuchania (audiobook).
- Program projektu MINCE dla opiekunów osób niepełnosprawnych
Przygotowany zostanie program dla zawodowych asystentów, koncentrujący się na wyzwaniach dnia codziennego związanych ze zjawiskiem wykluczenia społecznego osób o znacznym lub głębokim stopniu niepełnosprawności.
- Wytyczne projektu MINCE dla instytucji zajmujących się opieką nad osobami niepełnosprawnymi
Wytyczne pomogą organizacjom pracującym z osób ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną dostosować swoją ofertę usług do potrzeb integracji społecznej. Dodatkowo organizacjom proponowana będzie strategia działań, które pozwolą uwzględnić ideę społeczeństwa włączającego w ich misji.
- Kompendium MINCE
Kompendium MINCE będzie zawierać instrukcje metodyczne jak wdrażać edukację włączającą w praktyce. Grupami docelowymi kompendium są instytucje edukacyjne, społeczności lokalne, stowarzyszenia, lokalne inicjatywy, domy kultury, świetlice środowiskowe, ośrodki pomocy społecznej, promotorzy wydarzeń artystycznych itp. Metoda edukacji włączającej powinna oferować możliwość uczestnictwa osobom niepełnosprawnym w projektach kulturalnych o niskich barierach uczestnictwa.
- Film projektu MINCE
Grupy docelowe projektu
- Osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym
- Osoby z problemami z nauką i niepełnosprawne w stopniu lekkim
- Zawodowi asystenci osób niepełnosprawnych
- Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych
- Ośrodki miejskie, gminne, instytucje edukacyjne, stowarzyszenia itp.
Strona internetowa projektu: http://lebenshilfen-sd.at/english/mince_project
„Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Niniejsza publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.”