roboSTEAMKIDS - Podniesienie jakości wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi poprzez cyfrowe doskonalenie nauczycieli i wprowadzenie integracyjnej edukacji STEAM i robotyki
Edukacji STEAM we wczesnym dzieciństwie często poświęca się zbyt mało uwagi. Badania pokazują, że edukacja STEAM powinna być nauczana w młodym wieku, aby dzieci były lepiej przygotowane i zainteresowane zawodami nowej generacji, które odpowiadają dziedzinom cyfrowym i naukowym. W tym kontekście UE w polityce "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" podkreśla, że "solidna gospodarka cyfrowa napędzana przez Europejczyków posiadających umiejętności cyfrowe jest niezbędna dla innowacji, wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i konkurencyjności Europy". Z analizy DESI 2020 wynika jednak, że około 57% przedsiębiorstw, które chcą zatrudnić specjalistów w dziedzinie TIK, napotyka wiele przeszkód w obsadzeniu tych wakatów, co pokazuje, jak ważne jest wzbudzanie zainteresowania dziedzinami naukowymi u dzieci, co zapewni im późniejszy udział w rynku pracy i sektorach cyfrowych. Ponadto w Planie działań na rzecz edukacji cyfrowej priorytetem jest "zwiększanie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej, zwłaszcza w zakresie edukacji informatycznej, umiejętności cyfrowych oraz zaawansowanych umiejętności cyfrowych, które umożliwiają tworzenie specjalistów cyfrowych". W planie działania na lata 2021-27 rola STEAM jest jeszcze bardziej wzbogacona. Ponadto w zaleceniu Rady w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem stwierdzono, że "wczesne lata życia człowieka są najbardziej kształtujące dla rozwoju kompetencji podstawowych i dyspozycji do uczenia się, które w znacznym stopniu wpływają na późniejsze perspektywy edukacji i zatrudnienia oraz bardziej wszechstronne osiągnięcia życiowe i satysfakcję".
Czas trwania:
02/05/2022 - 02/11/2024
Informacji na temat projektu udziela:
Dział Współpracy z Zagranicą i Projektów Międzynarodowych (e-mail: international.projects@san.edu.pl)
Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.