Rural DEAR Agenda – EYD 2015
Cel projektu:
Ogólnym celem projektu jest poprawa planowania działań dotyczących Edukacji na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju i podnoszenie świadomości wśród mieszkańców obszarów wiejskich, co przyczyni się do skutecznej i efektywnej promocji solidarności i zrozumienia przyczyn nierówności i ubóstwa. Aby to osiągnąć, konieczne jest rozwijanie i promowanie partycypacyjnego modelu edukacji na rzecz rozwoju prowadzonej wśród mieszkańców gmin wiejskich, w tym innowacyjnych i skutecznych strategii, określonych w europejskiej strategii Edukacji na Rzecz Rozwoju 2015.
Rezultaty projektu:
- Zwiększenie znaczenia Edukacji na Rzecz Rozwoju na obszarach wiejskich, gdzie projekt będzie realizowany;
- Opracowanie wniosków i zaleceń na temat wdrażania skutecznych strategii Edukacji na Rzecz Rozwoju na terenach wiejskich;
- Przygotowanie Programu nauczania o Edukacji na Rzecz Rozwoju, który będzie można stosować na obszarach wiejskich każdego rejonu Europy; dostosowany do każdego europejskiego obszaru wiejskiego.
Etapy projektu:
Projekt trwa 3 lata (styczeń 2015 – grudzień 2018) i jest podzielony na 3 etapy:
Etap 1:
- Utworzenie grup dyskusyjnych na obszarach wiejskich (z udziałem władz lokalnych, osób pracujących na rzecz rozwoju, mieszkańców), co będzie możliwe dzięki metodologii opracowanej przez International Cooperation Monitoring Centre (Uniwersytet w Valladolid). Zadaniem tych grup jest dyskusja i wymiana doświadczeń na temat przyczyn nierówności i ubóstwa.
- W tym samym czasie, przeprowadzona zostanie analiza materiałów, środków i narzędzi wykorzystywanych przez Edukację na rzecz Rozwoju (EnRzR) w tych regionach w ostatnich latach, co pozwoli ocenić skalę i wpływ wyżej wymienionych materiałów, środków i narzędzi.
- Działania te zostaną przeprowadzone przez wszystkich partnerów na ich terenie. Na początku projektu partnerzy pełnić będą rolę badaczy. Ponadto partnerzy będą siła napędową, katalizatorem procesów zachodzących w lokalnych kontekstach.
Etap 2:
- Opracowanie Programu nauczania o Edukacji na Rzecz Rozwoju, który wspomoże edukację na temat rozwoju obszarach wiejskich
- Grupy docelowe (reprezentanci małych lub wiejskich gmin, osoby pracujące na rzecz rozwoju) będą odpowiedzialne za:
- Analizę wstępnych wniosków i wyników badań;
- Identyfikację nowych kierunków działań w oparciu o techniki partycypacyjne w celu poprawy Edukacji na rzecz Rozwoju w każdym kontekście lokalnym.
- Uczestnicy będą siłą napędową tych zadań i będą odpowiadać za koordynację i organizację grup roboczych w swoich lokalnych kontekstach.
Etap 3:
- Opracowanie listy możliwych źródeł aplikowana o granty, które umożliwią sfinansowanie działań na polu edukacji na rzecz rozwoju i podnoszenia świadomości we wszystkich rejonach Europy związanych z projektem.
Podział zadań w projekcie:
Zadania projektowe zostały podzielone następująco:
Rada Miasta Valladoid (Council of Valladolid – koordynator projektu) jest odpowiedzialna za:
- Administrację projektu i komunikację z Komisja Europejską i między partnerami. Przygotowanie niezbędnych dokumentów i informacji, zarządzanie i sprawy logistyczne związane z realizacją projektu.
Uniwersytet w Valladolid (University of Valladolid), poprzez Centrum Monitorowania Współpracy Międzynarodowej jest odpowiedzialny za:
- Techniczne aspekty związane z realizacja projektu, w tym m.in. za opracowanie systemu monitoringu i ewaluacji.
Pozostali partnerzy projektu będą członkami zespołu zarządzającego projektem, jak również będą odpowiedzialni za realizację działań projektowych w swoich krajach.