Social SME Academy
Idea projektu Social SME Academy wynika konieczności przezwyciężenia problemu bezrobocia wśród młodzieży oraz promowania przedsiębiorczości społecznej wśród młodych uczestników rynku pracy. Projekt jest odpowiedzią na szereg problemów wskazanych w raporcie "Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość społeczna" (przewodnik "Społeczna Europa") z marca 2013 r .: badania pokazują, że duża część 15-latków wciąż nie ma wystarczająco dobrze rozwiniętych podstawowych umiejętności rozwiązywania problemów. Młodym ludziom brakuje postaw o przedsiębiorczym charakterze, w zawiązku z czym należy zapewnić im dodatkowe wsparcie i szkolenia, aby umożliwić rozwijanie ważnych umiejętności miękkich, takich jak podejmowanie decyzji, zdolności adaptacyjne, wykazywanie inicjatywy w działaniu, skuteczne rozwiązywanie problemów. Stanowią one zestaw cech, niezbędnych do wzmocnienia własnej samooceny, zwiększają wiarę w swoje możliwości, a w konsekwencji poprawiają szanse młodych osób na znalezienie stabilnego zatrudnienia, jak również wpływają pozytywnie na formę prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Głównym celem projektu jest wzmocnienie koncepcji przedsiębiorczości społecznej poprzez zwiększenie zainteresowania młodych ludzi w tym zakresie. W efekcie współpracy SAN z partnerami z Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii powstanie szereg materiałów instruktażowych, które umożliwią i ułatwią inicjowanie, a następnie efektywny rozwój nowych, udanych przedsiębiorstw o charakterze społecznym, a w konsekwencji: ożywienie postaw wspólnotowych w społecznościach z krajów partnerskich, jak również wzmocnienie gospodarek lokalnych i krajowych.
Projekt Social SME Academy opiera się na innowacyjnej metodologii dedykowanej dla przedsiębiorstw rozpoczynających swoją działalność oraz tych na wczesnym etapie rozwoju, na bazie integracji korzyści programu: Start-up Accelerator oraz Business Coaching zapewniając kompleksowe wsparcie i dostęp do szerokiej gamy przewodników instruktażowych i materiałów szkoleniowych w wersji online.
Cele projektu:
- Motywowanie potencjalnych młodych przedsiębiorców do realizacji swoich założeń i pomysłów na biznes i zakładania działalności z zakresu przedsiębiorczości społecznej.
- Wspieranie rozwoju zawodowego młodych przedsiębiorców poprzez szereg międzynarodowych szkoleń oraz dostęp do materiałów szkoleniowych w wersji online (wideo) w celu poprawy umiejętności i kompetencji w zakresie przedsiębiorczości, prowadzenia biznesu i umiejętności miękkich.
- Stworzenie podręcznika zawierającego przewodnik krok po kroku, jak założyć przedsiębiorstwo o charakterze społecznym.
- Zapewnienie wsparcie dla grupy 50 przedsiębiorstw społecznych rozpoczynających swoją działalność i/lub na wczesnym etapie rozwoju poprzez wdrożenie innowacyjnego programu mentoringu, szkoleń biznesowych oraz udostępnienie zbioru cennych porad.
Grupą docelową są młodzi bezrobotni i przedsiębiorcy na wczesnym etapie rozwoju swojej firmy (o charakterze działalności społecznej) z krajów partnerskich.
Partnerzy projektu:
- Wielka Brytania: BRIDGING TO THE FUTURE to inkubator dla przedsiębiorstw społecznych oraz małych i średnich przedsiębiorstw posiadających specjalistyczną wiedzę w zakresie edukacji i szkoleń.
- Włochy: JO Consulting to firma konsultingowa w branży biznesowej oraz start-up, działająca jako organizacja pośrednia dla EYE.
- Polska: Społeczna Akademia Nauk.
- Francja: MOUVES to sieć założycieli przedsiębiorstw społecznych (obecnie ponad 500), ale zrzesza także twórców projektów i specjalistów, naukowców i decydentów, którzy chcą aktywnie rozwijać ten sektor.
- Hiszpania: CEEIM to Centrum Innowacji Biznesowych, które wspiera i promuje przedsiębiorczość, szczególnie w dziedzinach zaawansowanych technologii, innowacji i kreatywności.
Czas trwania projektu:
Wrzesień 2017 – Sierpień 2019
Informacji na temat projektu udziela:
Aleksandra Konopka-Kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk
e-mail: akonopka@spoleczna.pl
Więcej informacji:
https://www.facebook.com/Social-SME-Academy-299889493852723/
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko jego autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.