Szkolnictwo Wyższe w Afryce –przywództwo w podnoszeniu włączającej innowacyjności na rzecz rozwoju

« wróć

Projekt AHEAD: Szkolnictwo Wyższe w Afryce – przywództwo w podnoszeniu włączającej innowacyjności na rzecz rozwoju, jest wspólną inicjatywą 14 uczelni z Europy, Kenii, Ugandy oraz Tanzanii. Projekt współfinansowany jest przez Komisję Europejską ze środków programu Erasmus+, Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym.


Celem projektu jest budowanie potencjału uczelni w Kenii, Ugandzie i Tanzanii w zakresie kierowania i zarządzania innowacyjnością i badaniami na rzecz społeczeństw i gospodarki tych państw. Powinien on w szczególności budować świadomość i potencjał w zakresie promowania innowacji włączających, przedsiębiorczości na poziomie lokalnym oraz upodmiotowienia społeczności. Działania projektowe pomogą uczelniom zwiększyć przepływy wiedzy pomiędzy uniwersytetem a podmiotami zewnętrznymi – przemysłem, sektorem publicznym i społeczeństwem. Istotą projektu jest połączenie tradycyjnego podejścia do rozwoju przedsiębiorczości i umiejętności związanych z innowacjami poprzez nauczanie z bardziej innowacyjnym podejściem polegającym na otwarciu uczelni na intensywniejszą współpracę z różnymi interesariuszami zewnętrznymi.
Zespoły projektowe stworzą i zainaugurują działalność laboratorium innowacji (Innovation Lab) w każdej z uczelni partnerskich z Kenii, Ugandy i Tanzanii, co zapewni fizyczną przestrzeń do współpracy i współtworzenia innowacji oraz wykonywania badań wspólnie z interesariuszami.

Udane wdrożenie tego projektu sprawi, że kształcenie wyższe będzie bardziej dostosowane do wyzwań stojących przed społecznościami i gospodarkami tych państw, a także zwiększy potencjał uczelni w przejmowaniu roli kierowniczej podczas tworzenia innowacji i wymiany wiedzy na rzecz włączającego wzrostu gospodarczego i dobrobytu społecznego.

O PROJEKCIE

Projekt AHEAD (Szkolnictwo Wyższe w Afryce – przywództwo w podnoszeniu włączającej innowacyjności na rzecz rozwoju) to trzyletni program dotyczący budowania potencjału, który rozpoczął się 15 października 2017 r. i zakończy się 14 października 2020 r. Konsorcjum składa się z 4 uczelni z Europy (Rumunia, Polska, Wielka Brytania, Włochy), firmy doradczej z Bułgarii oraz 5 uczelni z Kenii, 2 z Tanzanii i 3 z Ugandy.

Celem projektu jest budowanie potencjału uczelni wyższych w Kenii, Tanzanii i Ugandzie w zakresie wprowadzania innowacji i zarządzania nimi w taki sposób, aby jak najlepiej służyły potrzebom włączającego i zrównoważonego rozwoju w tych krajach.

CELE PROJEKTU

Cele ogólne:

Zwiększenie potencjału uczelni partnerskich z Kenii, Tanzanii i Ugandy w zakresie kierowania, zarządzania, nauczania, badania i oceniania, aby umożliwić im wdrażanie „trójkąta wiedzy” i lepszą integrację funkcji badawczych, edukacyjnych i innowacyjnych w celu wspierania innowacyjności na rzecz zrównoważonego i włączającego rozwoju.

Cele szczegółowe:

  • Umożliwienie uczelniom partnerskim weryfikacji i reformy struktur organizacyjnych oraz programów, budowanie niezbędnego kapitału ludzkiego oraz poszerzenie wiedzy w zakresie zarządzania, niezbędnej do przewodzenia i kierowania przepływem wiedzy i partnerstwami z zakresu innowacyjności, przy udziale różnych interesariuszy;
  • Rozwijanie bazy wiedzy i nauczania uczelni partnerskich w dziedzinie zarządzania innowacjami, innowacji włączających, przedsiębiorczości i przedsiębiorczości społecznej;
  • Stworzenie włączających struktur wspierających, skierowanych do interesariuszy oraz platform komunikacyjnych i zarządzanie nimi z myślą o wspieraniu lokalnej przedsiębiorczości i rozwoju włączającego w Kenii, Tanzanii i Ugandzie
GŁÓWNE DZIAŁANIA

Główne działania i produkty projektu:

  •  Analiza państwowych systemów innowacji w Kenii, Tanzanii i Ugandzie
  •  Analiza potencjału innowacyjnego instytucji na uczelniach partnerskich
  •  Rozwój otwartych zasobów edukacyjnych z dziedziny zarządzania innowacjami i innowacji włączających
  •  Warsztaty budowania potencjału i szkolenia trenerów
  •  Doskonalenie dobrych praktyk i bazy naukowej w celu rozwoju kształcenia przedsiębiorczości (społecznej)   
  •  Stworzenie wirtualnych Knowledge Gateways (bramek wiedzy) dla usystematyzowania współpracy między uczelniami partnerskimi a kluczowymi interesariuszami
  •  Zacieśnianie współpracy z interesariuszami i konsultacje z ich udziałem
  •  Założenie centrów rozwoju innowacji, tzw. Innovation for Development Hubs, na uczelniach partnerskich w Kenii, Tanzanii i Ugandzie oraz zainicjowanie tam działań ukierunkowanych na wspieranie rozwoju lokalnego i regionalnego oraz umożliwienie interesariuszom współtworzenie innowacji
PARTNERZY PROJEKTU

Więcej informacji na stronie projektu:

http://www.ahead-project.net/

 

Czas trwania:

od 15-10-2017 do 14-10-2020

 

Więcej informacji o projekcie:

Aleksandra Zając – koordynator projektu SAN (e-mail: akonopka@san.edu.pl)

 

Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. 
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.

 

 


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus