Projekty międzynarodowe

DEF: Przyszli niesłyszący przedsiębiorcy

W Europie żyje około 51 milionów osób z problemami ze słuchem (w tym ubytkiem słuchu i głuchotą), co stanowi 9% populacji UE (1 na 10 osób). Zgodnie ze „Strategią na rzecz praw osób niepełnosprawnych 2021”, zainicjowaną przez Komisję Europejską (KE) w celu zapewnienia ich integracji i autonomii ekonomicznej, oraz z programem UE dotyczącym szkolnictwa wyższego (HE), który obejmuje wśród swoich priorytetów tworzenie integracyjnych systemów szkolnictwa wyższego.

więcej...

EmpowerHER: Innowacje cyfrowe i gamifikacja na rzecz równości płci w edukacji przedsiębiorczej młodzieży

Od wielu lat jednym z głównych celów państw członkowskich UE jest rozwój i promocja edukacji w zakresie przedsiębiorczości. W obliczu wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, kryzysów gospodarczych oraz szybkich zmian w naszej złożonej, opartej na wiedzy gospodarce i społeczeństwie, umiejętności przekrojowe, takie jak przedsiębiorczość, mają kluczowe znaczenie. Są one niezbędne nie tylko do kształtowania młodych ludzi, ale także do zapewnienia umiejętności, wiedzy i postaw, które są fundamentem rozwoju kultury przedsiębiorczości w Europie.

więcej...

SCHOOLinHUB: Innowacyjny i holistyczny program w ECEC wspierający naukę języka i integrację dzieci oraz rodziców migrantów w oparciu o CLIL, historie społeczne i podejście gamifikacyjne.

Obecnie w UE mieszka ponad 34 miliony cudzoziemców. Plan działania z 2016 roku uwypuklił potrzebę podjęcia bardziej zdecydowanych działań na rzecz integracji i włączenia dzieci oraz rodzin migrantów, umożliwiając im trwały wkład w życie lokalnych społeczności. Raporty takie jak Eurydice 2020 i OECD 2019 wskazują na szereg barier, z którymi borykają się dzieci migrantów, ich rodziny oraz wychowawcy. Należą do nich m.in. niewystarczająca znajomość lokalnego języka, brak wystarczającego wsparcia społecznego i emocjonalnego, niedostateczne przeszkolenie nauczycieli w zakresie pracy w wielokulturowych klasach oraz z nowymi, innowacyjnymi zasobami, słaba współpraca między domem a szkołą, a także ograniczone środki finansowe na wsparcie tych inicjatyw.

więcej...

GREENSKILLS4DEAF: Promowanie włączenia społecznego, innowacji cyfrowych i zielonej transformacji w kształceniu i szkoleniu zawodowym poprzez nabywanie umiejętności w zakresie zielonej przedsiębiorczości przez studentów z niepełnosprawnością intelektualną

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i dynamicznie rozwijającego się sektora zielonych miejsc pracy, kluczowe staje się zapewnienie równego dostępu do informacji oraz szkoleń w zakresie zielonych umiejętności. Jak wskazuje EU Climate Pact, aż 81% młodych osób nie ma świadomości istnienia zawodów związanych z ekologią, a sytuacja ta jest jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku społeczności osób Głuchych, dla których brak terminologii w języku migowym w obszarze ekologii stanowi dodatkową barierę.

Unia Europejska, poprzez inicjatywy takie jak EU Green Deal, Skills Agenda oraz Youth Guarantee, stawia na rozwój kompetencji potrzebnych do zielonej transformacji oraz równość dostępu do edukacji i zatrudnienia w sektorze ekologicznym. Z danych Eurostatu wynika, że liczba miejsc pracy w zielonych zawodach wzrosła z 3,2 mln w 2000 roku do 5,1 mln w 2020 roku i będzie nadal dynamicznie rosnąć. Dyrekcja Generalna ds. Działań na rzecz Klimatu podkreśla również rosnące zapotrzebowanie na zielone umiejętności, co znajduje odzwierciedlenie w analizach CEDEFOB SKILLS INTELLIGENCE.

więcej...

HOLD ON- Wspieranie dostępu młodzieży do wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego

Badania wykazują, że prawie 2/3 młodych ludzi w Europie cierpi na depresję i stany lękowe, przy czym osoby ze społeczności zagrożonych wykluczeniem są bardziej na nie narażone. Pandemia Covid-19 miała również poważny wpływ na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Pogorszenie stanu zdrowia psychicznego można przypisać szeroko zakrojonemu wpływowi zamykania placówek edukacyjnych, jakości edukacji zdalnej i kryzysowi na rynku pracy, który dotyka młodych ludzi. Młodzież borykająca się z trudnościami, w tym z problemami zdrowia psychicznego, jest generalnie mniej aktywna i ma mniejsze zaufanie do instytucji. Celem projektu Hold On jest zwiększenie dostępu młodych ludzi do usług wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego i ich proaktywne zaangażowanie w poprawę sytuacji w tym zakresie.

więcej...

MOVE & ACT - Wspieranie rozwoju młodzieży poprzez przedsiębiorczość i umiejętności cyfrowe

W czasie pandemii, społeczne oddalenie i izolacja, które miały miejsce w dwóch ostatnich latach z jej powodu, ujawniły ogromne zapotrzebowanie młodych ludzi na utrzymywanie kontaktu z innymi rówieśnikami, na interakcję, na rozwijanie umiejętności zawodowych, kreatywności i wyobraźni. Młodzi ludzie w wielu krajach byli zamknięci w swoich domach i dla wielu z nich technologie cyfrowe i sztuka były jedynym sposobem ekspresji i połączenia ze światem zewnętrznym.

więcej...

EcoDigi - Tryb transformacji dla dorosłych: Ekologiczna i inkluzywna edukacja cyfrowa

Pandemia COVID-19 wymusiła konieczność digitalizacji systemu edukacji. Edukacja formalna i nieformalna staje się coraz bardziej cyfrowa. W sektorze edukacji dorosłych przyniosło to pozytywny efekt w postaci promowania włączenia społecznego, ponieważ kształcenie na odległość umożliwia uczestnictwo dorosłych, którzy w przeciwnym razie byliby z różnych powodów wykluczeni. Z drugiej strony, w procesie cyfryzacji systemu edukacji nie przywiązywano dużej wagi do celów środowiskowych i zrównoważonego rozwoju, ani do integracji i różnorodności; odbywa się to głównie za pośrednictwem platform o wysokiej emisji dwutlenku węgla, a wiele platform i narzędzi cyfrowych nie jest przystosowanych do uczących się osób o specjalnych potrzebach. Propozycja projektu ma na celu wsparcie edukatorów dorosłych i instytucji edukacyjnych w przyjęciu bardziej ekologicznych praktyk i dostosowaniu ich oferty edukacyjnej dla osób uczących się o specjalnych potrzebach.

więcej...

InnoSocial - Włączanie do głównego nurtu innowacji sprzyjających włączeniu społecznemu i przedsiębiorczości społecznej w szkolnictwie wyższym

Projekt ma na celu ułatwienie włączenia edukacji w zakresie inkluzywnych innowacji i przedsiębiorczości społecznej (II&SE) do programów nauczania uczelni poprzez opracowanie zasobów dydaktycznych i budowanie zdolności kadry akademickiej do projektowania i prowadzenia edukacji w tym zakresie. W ramach naszego projektu opracowany zostanie kompleksowy kurs II&SE, który zwiększy integrację edukacji i innowacji włączającej, będzie promował współpracę z podmiotami ekonomii społecznej oraz wspierał uczenie się "dla" i "poprzez" przedsiębiorczość społeczną. Opracujemy zestaw narzędzi wspierających nauczycieli i trenerów, który umożliwi członkom wydziału opanowanie nowych podejść do projektowania instrukcji i metod nauczania sprzyjających rozwojowi innowacji i umiejętności przedsiębiorczych. W ten sposób nasz projekt przyczyni się do realizacji priorytetu programu Erasmus+ dla szkolnictwa wyższego "Nagradzanie doskonałości w uczeniu się, nauczaniu i rozwoju umiejętności".

więcej...

3D4DEAF - Promowanie transformacji cyfrowej i innowacji społecznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym na rzecz lepszego dostępu uczniów niesłyszących do rynku pracy

Inspiracją dla tego projektu była nagląca potrzeba zapewnienia programów szkoleniowych dla uczniów niesłyszących i niedosłyszących, ponieważ brak usług i programów dostępnych dla osób niesłyszących lub niedosłyszących dotyczących integracji na zdigitalizowanym rynku pracy jest niezwykle ograniczony w całym regionie. W unijnej Strategii w sprawie niepełnosprawności na lata 2021-2030 zaproponowano opracowanie integracyjnych, dostępnych programów kształcenia i szkolenia zawodowego, w szczególności w zakresie "likwidowania luk w umiejętnościach, zwłaszcza cyfrowych, często we współpracy z przedsiębiorstwami społecznymi na rzecz włączenia do rynku pracy". Z zalecenia Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego wynika, że kluczowym priorytetem jest opracowanie programów, które będą sprzyjać włączeniu społecznemu i będą dostępne dla grup w trudnej sytuacji, a jednocześnie będą sprzyjać rozwijaniu umiejętności technicznych i cyfrowych u osób prowadzących kształcenie i szkolenie zawodowe w celu osiągnięcia transformacji rynku cyfrowego.

więcej...

Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus